Informatikatanár (MSc)

Az információ és annak felhasználása központi szerepet foglal el a mindenkori társadalmak működésében. Az információ létrehozásához, megszerzéséhez, elemzéséhez, értelmezéséhez, feldolgozásához, alkotó alkalmazásához szükséges ismeretek, készségek elsajátítása ma már mindenki számára fontos.

Az Informatikatanár képzés célja, hogy a munkába lépő informatikatanárok képesek legyenek a későbbi munkájuk során mindig megújulni, képesek legyenek önmaguk fejlesztésére, igényük és szándékuk legyen a önképzésre, az új technológiák és technikák megismerésére, használatuk, alkalmazásuk elsajátítására.

Az önképzés rendkívül lényeges ahhoz, hogy a szükséges ismereteket mindig a legmodernebb technológián keresztül tudják átadni a tanítványaiknak. Képesek legyenek ezeket oktatni megfelelő szinten és színvonalon, a szükséges készségeket kialakítani, akár más szakterületek oktatóival történő együttműködés keretében is.

A leendő informatikatanárokat a képzésünk felkészíti a számítógéppel támogatott problémamegoldások során az informatikai eszközök, információforrások tudatos és hatékony, önálló és csoportos használatára.

Az informatikatanár fő feladata a logikus, algoritmikus gondolkodás kialakítása és a koncepcióalapú problémamegoldás módszereinek megtanítása, így ezek központi szerepet kapnak a képzés során.

Az informatikaoktatás számos ponton kapcsolódik a közoktatás egyéb tantárgyainak tartalmaihoz. Ezen kapcsoldások szemléltetésével, oktatásával az informatikatanár egyfajta kapcsot képez a különböző tantárgyak, a különböző tudományterületek között.

 

Mit tanulhatsz a képzés során?

  • a tanári munka rejtélyeit, informatika-módszertani, pedagógiai és neveléstudományi ismereteket, algoritmizálást és algoritmusok elemzését, magas szintű programozást, tesztelést, rendszer üzemeltetést
  • alkalmazói rendszerek használatát
  • a modern információs és kommunikációs eszközök, technológiák használatát általános és konkrét gyakorlati szinten mesterséges intelligenciát, számítógépes grafikát, valamint a magasabb szintű rendszerek építéséhez, illetve az informatikatanári feladatok ellátásához szükséges matematikai és logikai hátteret a gyakorlatban is kipróbálhatod tanári képességeidet: a képzés során különböző típusú tanítási gyakorlatokat teljesíthetsz, melyek felkészítenek a tanítás mesterségének gyakorlati fogásaira

 

Elhelyezkedési, továbblépési lehetőségek

Tanárként, oktatóként

  • Az informatika tantárgyat oktató tanárként
    • a közoktatás 5–10. évfolyamán,
    • a közoktatás 5–12. évfolyamán,
    • a szakképzésben és a felnőttoktatásban (OKJ, ECDL)
  • Vizsgáztatóként (közép és emelt szintű érettségin, OKJ és ECDL vizsgákon), informatikai versenyek szervezőjeként
  • A távoktatás, tananyagfejlesztés, iskolai informatikai eszközök, oktatási információs és kommunikációs technológiák alkalmazásával kapcsolatos fejlesztési feladatok ellátása területén
  • Az idegen nyelvű informatikatanításban
  • A tudományos pályát választókat várják a doktori iskolák, a gyakorlat felé fordulók pedig a tanár- és szakirányú továbbképzések közül választhatnak

Informatikusként betölthető munkakörök közül néhány

  • Programozó
  • Back-end fejlesztő
  • Webfejlesztő
  • Rendszergazda
  • Tesztelő

Milyen munkahelyekre gondolhatunk itt például?

  • Szinte bármely olyan cégnél, ahol informatikát használnak
  • Adatfeldolgozó cégeknél
  • Szupportáló cégeknél
  • Statisztikai
  • Telekommunikációs cégeknél
  • Webshopoknál
  • Online Support cégeknél

Emberekkel foglalkozó, irányító, vezető típusó munkakörök

  • Szinte bárhol, ahol emberekkel való foglalkozás része a munkaköörnek
  • HR-es munkakörök
  • Üzletkötő
  • Cégképviselő
  • Vezetői munkakörök
  • Ügyfélszolgálatoknál

Az ideális jelentkező

  • Informatikai ismereteket szerzett általános és középiskolában, az (emelt szintű) informatika érettségi vizsga letétele javasolt (jelenleg nem követelmény).
  • Az informatika általános- vagy középiskolai oktatását szeretné hivatásul választani, affinitást érez a tanítás iránt.
  • Nagy érdeklődést érez az informatika egésze vagy annak néhány fejezete iránt, és ezért meglévő informatikai ismereteit szeretné bővíteni.

 

Kik jelentkezhetnek erre a képzésre?

  • Akik az informatikai szakterületen szerzett, nem tanári mesterdiplomával rendelkeznek és középiskolai informatikatanári szakképzettséget szeretnének szerezni.
  • Akik főiskolai szintű tanári szakképzettséggel, vagy osztatlan tanárképzésben szerzett általános iskolai (4+1) oklevéllel rendelkeznek az informatikai szakterületen és középiskolai informatikatanári szakképzettséget szeretnének szerezni.

Hallgatóink mondják

  • „A tanári pálya nagyon szép! Kiokosítani a fiatal emberfőket nagyon nagy élvezet!”
  • „Az informatika az egyik legfontosabb terület a jövő generációja számára. Nagyon fontos munka a fiatalok informatikára oktatása!”
  • „Általános iskolásokat szeretnék tanítani. Szeretném nekik megmutatni, mi az az algoritmus, és hogy ezt hogyan alkalmazhatják a tevékenységeik többi területén.”
  • „Szeretem a gyerekeket, szeretek másokat tanítani, szeretem az informatikát, az eszközöket, kütyüket. Ebben a szakmában ez mind egyesül, így válik majd a munkám remélhetőleg a hobbimmá is.”
  • „Kislány korom óta ez a tervem. El sem tudok képzelni ennél szebb hivatást!”
  • „Szeretek tanítani. Szeretek emberekkel foglalkozni. Leginkább felnőtteket szeretnék tanítani, és kutatni az informatika területén. Ez a szak kiválóan alkalmas arra, hogy a célomhoz közelebb vigyen!”

 

Ismertető

A mesterképzési szak megnevezése: tanári szak (Teacher Education)

A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése:

  • végzettségi szint: mesterfokozat (magister, Master, rövidítése: MA)
  • szakképzettség: okleveles informatikatanár
  • a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: teacher of Informatics

Szakfelelős: Dr. Bujdosó Gyöngyi egyetemi docens

Mintatanterv

2018-as mintatantervek

Nem tanári mesterképzést követően ugyanazon szakmából a középiskolai tanári szakképzettség megszerzése (2 félév, 60 kredit)

Oklevél követelmény/Tantervi háló Tantárgyi tematikák Fehér füzet

Pedagógiai Záróvizsga tételek
Pszichológiai Záróvizsga tételek
Szakmódszertani Záróvizsga tételek

Főiskolai szintű tanári szakképzettség birtokában és osztatlan tanárképzésben szerzett általános iskolai (4+1) oklevél birtokában, ugyanazon a szakterületen, egy szakon a középiskolai tanári szakképzettség megszerzése (2 félév, 60 kredit)

Oklevél követelmény/Tantervi háló Tantárgyi tematikák Fehér füzet Zárószigorlati tételek Szakmódszertani Záróvizsga tételek
2018 előtti mintatantervek
Oklevél követelmény/Tantervi háló Tantárgyi tematikák Fehér füzet Zárószigorlati tételek

Kimeneti követelmények

  • Záróvizsga, oklevél minősítés
    • A záróvizsga részei: 
      • portfólió-védés,  
      • felelet a pedagógia-pszichológia témaköréből (kizárólag a nem tanári mesterképzést követően ugyanazon szakmából a középiskolai tanárképzés megszerzésre irányuló képzésben és a szakmai tanárképzésben),  
      • felelet a szakmódszertan témaköréből. 
    • A rövidciklusú tanári mesterképzés oklevelének minősítése - Közismereti tanárképzésben  
      • A tanári oklevél minősítését a szaktárgyi-diszciplináris zárószigorlat és a tanári záróvizsga összesített érdemjegyének átlaga alapján, valamint a Debreceni Egyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzatának 28. § (9) szerinti besorolás szerint határozzák meg.

Tanárképzési Központ tanári mesterképzés szak

Fehér füzetek

Legutóbbi frissítés: 2024. 10. 03. 10:38