Az információ és annak felhasználása központi szerepet foglal el a mindenkori társadalmak működésében. Az információ létrehozásához, megszerzéséhez, elemzéséhez, értelmezéséhez, feldolgozásához, alkotó alkalmazásához szükséges ismeretek, készségek elsajátítása ma már mindenki számára fontos.
Az Informatikatanár képzés célja, hogy a munkába lépő informatikatanárok képesek legyenek a későbbi munkájuk során mindig megújulni, képesek legyenek önmaguk fejlesztésére, igényük és szándékuk legyen a önképzésre, az új technológiák és technikák megismerésére, használatuk, alkalmazásuk elsajátítására.
Az önképzés rendkívül lényeges ahhoz, hogy a szükséges ismereteket mindig a legmodernebb technológián keresztül tudják átadni a tanítványaiknak. Képesek legyenek ezeket oktatni megfelelő szinten és színvonalon, a szükséges készségeket kialakítani, akár más szakterületek oktatóival történő együttműködés keretében is.
A leendő informatikatanárokat a képzésünk felkészíti a számítógéppel támogatott problémamegoldások során az informatikai eszközök, információforrások tudatos és hatékony, önálló és csoportos használatára.
Az informatikatanár fő feladata a logikus, algoritmikus gondolkodás kialakítása és a koncepcióalapú problémamegoldás módszereinek megtanítása, így ezek központi szerepet kapnak a képzés során.
Az informatikaoktatás számos ponton kapcsolódik a közoktatás egyéb tantárgyainak tartalmaihoz. Ezen kapcsoldások szemléltetésével, oktatásával az informatikatanár egyfajta kapcsot képez a különböző tantárgyak, a különböző tudományterületek között.
Mit tanulhatsz a képzés során?
- a tanári munka rejtélyeit, informatika-módszertani, pedagógiai és neveléstudományi ismereteket, algoritmizálást és algoritmusok elemzését, magas szintű programozást, tesztelést, rendszer üzemeltetést
- alkalmazói rendszerek használatát
- a modern információs és kommunikációs eszközök, technológiák használatát általános és konkrét gyakorlati szinten mesterséges intelligenciát, számítógépes grafikát, valamint a magasabb szintű rendszerek építéséhez, illetve az informatikatanári feladatok ellátásához szükséges matematikai és logikai hátteret a gyakorlatban is kipróbálhatod tanári képességeidet: a képzés során különböző típusú tanítási gyakorlatokat teljesíthetsz, melyek felkészítenek a tanítás mesterségének gyakorlati fogásaira
Elhelyezkedési, továbblépési lehetőségek
Tanárként, oktatóként
- Az informatika tantárgyat oktató tanárként
- a közoktatás 5–10. évfolyamán,
- a közoktatás 5–12. évfolyamán,
- a szakképzésben és a felnőttoktatásban (OKJ, ECDL)
- Vizsgáztatóként (közép és emelt szintű érettségin, OKJ és ECDL vizsgákon), informatikai versenyek szervezőjeként
- A távoktatás, tananyagfejlesztés, iskolai informatikai eszközök, oktatási információs és kommunikációs technológiák alkalmazásával kapcsolatos fejlesztési feladatok ellátása területén
- Az idegen nyelvű informatikatanításban
- A tudományos pályát választókat várják a doktori iskolák, a gyakorlat felé fordulók pedig a tanár- és szakirányú továbbképzések közül választhatnak
Informatikusként betölthető munkakörök közül néhány
- Programozó
- Back-end fejlesztő
- Webfejlesztő
- Rendszergazda
- Tesztelő
Milyen munkahelyekre gondolhatunk itt például?
- Szinte bármely olyan cégnél, ahol informatikát használnak
- Adatfeldolgozó cégeknél
- Szupportáló cégeknél
- Statisztikai
- Telekommunikációs cégeknél
- Webshopoknál
- Online Support cégeknél
Emberekkel foglalkozó, irányító, vezető típusó munkakörök
- Szinte bárhol, ahol emberekkel való foglalkozás része a munkaköörnek
- HR-es munkakörök
- Üzletkötő
- Cégképviselő
- Vezetői munkakörök
- Ügyfélszolgálatoknál
Az ideális jelentkező
- Informatikai ismereteket szerzett általános és középiskolában, az (emelt szintű) informatika érettségi vizsga letétele javasolt (jelenleg nem követelmény).
- Az informatika általános- vagy középiskolai oktatását szeretné hivatásul választani, affinitást érez a tanítás iránt.
- Nagy érdeklődést érez az informatika egésze vagy annak néhány fejezete iránt, és ezért meglévő informatikai ismereteit szeretné bővíteni.
Kik jelentkezhetnek erre a képzésre?
- Akik az informatikai szakterületen szerzett, nem tanári mesterdiplomával rendelkeznek és középiskolai informatikatanári szakképzettséget szeretnének szerezni.
- Akik főiskolai szintű tanári szakképzettséggel, vagy osztatlan tanárképzésben szerzett általános iskolai (4+1) oklevéllel rendelkeznek az informatikai szakterületen és középiskolai informatikatanári szakképzettséget szeretnének szerezni.
Hallgatóink mondják
- „A tanári pálya nagyon szép! Kiokosítani a fiatal emberfőket nagyon nagy élvezet!”
- „Az informatika az egyik legfontosabb terület a jövő generációja számára. Nagyon fontos munka a fiatalok informatikára oktatása!”
- „Általános iskolásokat szeretnék tanítani. Szeretném nekik megmutatni, mi az az algoritmus, és hogy ezt hogyan alkalmazhatják a tevékenységeik többi területén.”
- „Szeretem a gyerekeket, szeretek másokat tanítani, szeretem az informatikát, az eszközöket, kütyüket. Ebben a szakmában ez mind egyesül, így válik majd a munkám remélhetőleg a hobbimmá is.”
- „Kislány korom óta ez a tervem. El sem tudok képzelni ennél szebb hivatást!”
- „Szeretek tanítani. Szeretek emberekkel foglalkozni. Leginkább felnőtteket szeretnék tanítani, és kutatni az informatika területén. Ez a szak kiválóan alkalmas arra, hogy a célomhoz közelebb vigyen!”
Ismertető
A mesterképzési szakon szerezhető végzettségi szint és a szakképzettség oklevélben szereplő megjelölése:
- végzettségi szint: mesterfokozat (magister, Master, rövidítése: MA)
- szakképzettség: okleveles informatikatanár
- a szakképzettség angol nyelvű megjelölése: teacher of Informatics
Szakfelelős: Dr. Bujdosó Gyöngyi egyetemi docens
Mintatanterv
2018-as mintatantervek |
---|
Nem tanári mesterképzést követően ugyanazon szakmából a középiskolai tanári szakképzettség megszerzése (2 félév, 60 kredit) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Oklevél követelmény/Tantervi háló | Tantárgyi tematikák | Fehér füzet |
Pedagógiai Záróvizsga tételek |
Főiskolai szintű tanári szakképzettség birtokában és osztatlan tanárképzésben szerzett általános iskolai (4+1) oklevél birtokában, ugyanazon a szakterületen, egy szakon a középiskolai tanári szakképzettség megszerzése (2 félév, 60 kredit) |
|||||
---|---|---|---|---|---|
Oklevél követelmény/Tantervi háló | Tantárgyi tematikák | Fehér füzet | Zárószigorlati tételek | Szakmódszertani Záróvizsga tételek |
2018 előtti mintatantervek | |||||
---|---|---|---|---|---|
Oklevél követelmény/Tantervi háló | Tantárgyi tematikák | Fehér füzet | Zárószigorlati tételek |
Kimeneti követelmények
- Záróvizsga, oklevél minősítés
- A záróvizsga részei:
- portfólió-védés,
- felelet a pedagógia-pszichológia témaköréből (kizárólag a nem tanári mesterképzést követően ugyanazon szakmából a középiskolai tanárképzés megszerzésre irányuló képzésben és a szakmai tanárképzésben),
- felelet a szakmódszertan témaköréből.
- A rövidciklusú tanári mesterképzés oklevelének minősítése - Közismereti tanárképzésben
- A tanári oklevél minősítését a szaktárgyi-diszciplináris zárószigorlat és a tanári záróvizsga összesített érdemjegyének átlaga alapján, valamint a Debreceni Egyetem Tanulmányi és Vizsgaszabályzatának 28. § (9) szerinti besorolás szerint határozzák meg.
- A záróvizsga részei:
Tanárképzési Központ tanári mesterképzés szak
Fehér füzetek