Az információ és annak felhasználása központi szerepet foglal el a mindenkori társadalmak működésében. Az információ létrehozásához, megszerzéséhez, elemzéséhez, értelmezéséhez, feldolgozásához, alkotó alkalmazásához szükséges ismeretek, készségek elsajátítása ma már mindenki számára fontos.
Az Informatikatanár, illetve digitális kultúra tanára képzés célja, hogy a munkába lépő informatikatanárok képesek legyenek a későbbi munkájuk során mindig megújulni, képesek legyenek önmaguk fejlesztésére, igényük és szándékuk legyen a önképzésre, az új technológiák és technikák megismerésére, használatuk, alkalmazásuk elsajátítására.
Az önképzés rendkívül lényeges ahhoz, hogy a szükséges ismereteket mindig a legmodernebb technológián keresztül tudják átadni a tanítványaiknak. Képesek legyenek ezeket oktatni megfelelő szinten és színvonalon, a szükséges készségeket kialakítani, akár más szakterületek oktatóival történő együttműködés keretében is.
A leendő informatikatanárokat a képzésünk felkészíti a számítógéppel támogatott problémamegoldások során az informatikai eszközök, információforrások tudatos és hatékony, önálló és csoportos használatára.
Az informatikatanár fő feladata a logikus, algoritmikus gondolkodás kialakítása és a koncepcióalapú problémamegoldás módszereinek megtanítása, így ezek központi szerepet kapnak a képzés során.
Az informatikaoktatás számos ponton kapcsolódik a közoktatás egyéb tantárgyainak tartalmaihoz. Ezen kapcsoldások szemléltetésével, oktatásával az informatikatanár egyfajta kapcsot képez a különböző tantárgyak, a különböző tudományterületek között.
Mit tanulhatsz a képzés során?
• a modern információs és kommunikációs eszközök, technológiák használatát általános és gyakorlati szinten
• 3D-s játékfejlesztést, modellezést és nyomtatást
• IT-biztonságot, rendszerüzemeltetést
• mobil alkalmazásfejlesztést, robotikát, magas szintű programozást, tesztelést, algoritmusok tervezését
• a magasabb szintű rendszerek építéséhez szükséges matematikai és logikai hátteret
• a tanári munka rejtélyeit, informatika-módszertani, pedagógiai és neveléstudományi ismereteket
• informatikai és matematikai versenyfeladatok megoldását és tervezését
• elektronikus tanítási és tanulási módszereket és a hozzájuk szükséges eszközrendszer használatát
• a gyakorlatban is kipróbálhatod tanári képességeidet: a képzés során különböző típusú tanítási gyakorlatokat teljesíthetsz, melyek felkészítenek a tanítás mesterségének gyakorlati fogásaira
• becsatlakozhatsz a karon folyó tudományos munkába (TDK, DETEP)
Milyen munkaerőpiaci lehetőségek nyílnak meg előtted a diploma megszerzésével?
• informatikát, illetve digitális kultúrát oktató tanár lehetsz• a közoktatás 5–12. évfolyamán taníthatsz
• taníthatsz szakmai oktatásban, szakmai képzésben és felnőttoktatásban, felnőttképzésben is
• szervezhetsz versenyeket az informatika, illetve a digitális kultúra területén
• fejlesztési feladatokat láthatsz el a távoktatásban és tananyagok tervezésében és létrehozásában
• elhelyezkedhetsz az idegen nyelvű informatika, illetve digitális kultúra tanításában
Továbbtanulási lehetőség:
A diploma megszerzése után
• ha a tanári gyakorlat érdekel, szaktanári képzésre jelentkezhetsz: informatikai-szaktanár (digitális kultúra szaktanára) lehetsz, amely még több lehetőség felé nyitja meg az utad
• ha tudományos munkában látod a karrierlehetőségeidet, várnak a doktori iskolák.
Az ideális jelentkező
- Az informatika általános vagy középiskolai oktatását szeretné hivatásul választani, affinitást érez a tanítás iránt.
- Nagy érdeklődést érez az informatika egésze vagy annak néhány területe iránt, és ezért meglévő informatikai ismereteit szeretné bővíteni.
- Informatikai ismereteket szerzett általános és középiskolában, az (emelt szintű) informatika érettségi vizsga letétele javasolt (jelenleg nem követelmény).
Képzési idő: 8 félév + 1 év gyakorlat; 10 félév + 1 év gyakorlat
Munkarend: ONA; ONK