A külső szemlélő számára gyakran csak az látszik, hogy valaki gépel a számítógépen, és ezért úgy gondolja, hogy ebből áll a programozó munkája. Így készülnek azok az informatikai rendszerek, melyről minden újság beszámol. Ha viszont valóban jól használható rendszereket szeretnénk, akkor a munka túlnyomó része a tervezésről fog szólni. A tervezés előfeltétele pedig a pontos feladatmeghatározás, az adott helyzet modellezése. A modellezésben sokat segít a matematika, s nem csak az analízis, hanem az algebra, a gráfelmélet, stb. Természetesen nem azt várjuk el a jelentkezőktől, hogy ismerjék ezeket az elméleteket. Ami szükséges belőlük, azt az egyetemen el lehet sajátítani. Ezt a középsikolában szerzett matematikai jártasság, az absztrakció képessége nagyban megkönnyíti.
A programozást is az alapoktól tanítjuk, kétségtelen azonban, hogy az veszi könnyen az akadályokat, aki legalább egy programnyelvet legalább alapszinten ismer. De talán ennél is fontosabb az algoritmikus gondolkodás, egy konkrét feladat elvégzésének elemi lépésekre való bontásának képessége. Ennek elsajátításában sokat segíthetnek a középiskolai informatikai feladatok, valamint az informatikai versenyfeladatok (Nemes Tihamér, e-hód, stb.)
Az informatikára kifejezetten jellemző, hogy aki lemarad, az sokat veszít. Éppen ezért nem szabad kivárni, míg a szükséges dokumentáció magyar nyelven is elérhetővé válik, hanem már a születése időpontjában kell hozzáférni (nagy valószínűséggel angolul). Másrészt igen elterjedtek a nemzetközi vállalatok, vagy nemzetközi projektek, ahol a kommunikáció nyelve az angol. Tehát a végzéskor az írás, olvasás és társalgás angol nyelven elengedhetetlen. Ezt nagyban elősegíthetik a középiskolában megszerzett nyelvi ismeretek.