Kelet-Magyarországi Informatika Tananyag Tárház - B10 Tananyag

A komplex könyvtári feldolgozó munka gyakorlata

HTML
Digitális Tankönyvtár

Szerző (szerkesztő) neve

  • Eszenyiné dr. Borbély Mária, Salgáné dr. Medveczki Marianna

Típus

  • jegyzet

Elektronizálás módja

  • DocBook XML

Terjedelem

  • 15 ív

Digitális elemek és számuk

  • 100 kép, 50 interaktív animáció, szimuláció

Tartalom

A könyvtár, mint információs rendszer. Az információ, a tudás könyvtári reprezentációja. A könyvtári állomány rendezettségének fogalma. A feldolgozás egységei és a feltárás célja. Dokumentumtípusok és az eltérő formai jellegzetességek. A dokumentumokban rejlő információk, a mű és a dokumentum kapcsolata. A nyilvántartás és feltárás különbözősége. A feltárás szintjei. A katalógus és a bibliográfia fogalma, célja. A leíró katalógus funkciói, a funkciók teljesítésének eszközei. A bibliográfiai leírás nemzetközi szabályozása, az ISBD- program alapján készült magyar szabványok. Az MSZ 3424/1-78-as szabvány. A bibliográfiai tétel részei. A könyv részei, adatközlő helyei forrásérték szempontjából. Fogalom meghatározások. A bibliográfiai leírás szerkezeti felépítése egy- vagy többkötetes művek esetén. Monografikus, összefoglaló és analitikus szintű leírás. Az adatok írásmódja, transzliterálás. Az információ nemzetközi méretű visszakeresése, a visszakereshetőség biztosítása. A leíró katalógus keresési szempontjai. A keresési szempontoknak megfelelő besorolási adatok szerkesztési szabályai az MSZ 3440-es szabványcsalád rendelkezései szerint. Tételtípusok jellemzői, funkciói. A besorolási adatok megválasztásának szabályai. Tételszerkesztés. Katalógusszerkesztés, betűrendbe sorolás. A bibliográfiai leírás és a katalógusszerkesztés gyakorlása. A bibliográfia részei. A katalógustétel és a bibliográfia-tétel hasonlósága és különbözősége. A katalógustétel besorolási adatainak és a bibliográfia mutatóinak összehasonlítása, funkcióik. A bibliográfiai leírás szabályzatainak áttekintése; csoportosítása. Katalógustípusok, katalógusrendszerek.

A tartalmi feltárás fogalma, céljai, egységei. A tartalmi feltárás szintjei és ezek jellemzői: feltártsági mutatók, zajtényező. Az osztályozás logikai és matematikai alapjai: a fogalom. Fogalmi kategóriák. Az osztályozás logikai és matematikai alapjai: az osztály, halmazműveletek, relációk. Fogalom párok közötti relációk típusának felismerése, tulajdonságok megállapítása. A könyvtári osztályozás célja, feladatai. Osztályozáselméleti iskolák: logikai alapozású osztályozási rendszerek, nyelvészeti irányzat, statisztikai irányzat. Az osztályozási rendszerek/információkereső nyelvek típusai. Az osztályozási rendszerek/információkereső nyelvek elemzése: alaktan, jelentéstan, mondattan. A tartalmi feltárás folyamata. A könyvtári osztályozás hagyományos irányzata. Az Egyetemes Tizedes Osztályozás főtáblázati része. Az egyes főosztályok jellemzői, felépítése, jelzetszerkesztési sajátosságai. Az ETO alapú szakkatalógus szerkesztés. Az ETO alapú tárgyi keresések problémája gépi környezetben. Nyelvészeti irányzat az osztályozásban. A tárgyszavas osztályozási rendszer, a tárgyszó kiválasztásának minőségi és mennyiségi kérdései. Tárgyszó kategóriák. A tárgyszó szabályozása. Tárgyszó rendszerek, tárgyszó katalógusok. Tárgyszavas keresési stratégiák gépi környezetben. Tezauruszokkal támogatott tartalmi feltárás és információkeresés.

A jegyzet sajátosságai. A jegyzet az előző részben kifejtett elméleti anyag gyakorlati feldolgozását, feldolgoztatását célozza. A mindennapi könyvtári gyakorlatból vett példákon, a könyv típusú dokumentumok formai és tartalmi feltárását komplex módon együtt gyakoroltatja, készségszintre fejleszti. A kézzelfogható, fizikai dokumentumok releváns forráshelyeinek digitalizált képét mutatják be az egyes gyakorló feladatok, és ezáltal életszerű feladatmegoldás, problémamegoldás elé állítják a hallgatókat. A jegyzet belső és külső linkeket tartalmaz, amelyek releváns bibliográfiai adatbázisok megfelelő bibliográfiai rekordjaira mutatnak. Ennek segítségével a hallgatók számára az összefüggések megértése a formai és tartalmi feltárás területén biztosítottá válik, szintézist alkot. A jegyzet újdonságértékét az adja, hogy komplex módon kezeli a könyvtári feltáró munkát a gyakorlathoz hasonlóan, ugyanakkor a felsőfokú könyvtáros képzésben a formai és tartalmi feltárás oktatása klasszikusan elkülönül egymástól mind a mai napig. A könyvtári gyakorlat ezzel szemben megköveteli a dokumentumok feltárása során az analizáló-szintetizáló szemléletmód és képesség meglétét. A jegyzet ilyen módon több kurzus során eredményesen használható tananyagként.

Irodalomjegyzék

[1] MSZ 3402-1980 Könyvek bibliográfiai adatközlése és belső elrendezése.
[2] MSZ 3424/1-1978 Bibliográfiai leírás. Könyvek.
[3] MSZ 3394: 1988 A cirill betűk transzliterációja latin betűkre.
[4] Horváth Tibor, Papp István (szerk.): Könyvtárosok kézikönyve. 2. köt., Feltárás és visszakeresés. Budapest: Osiris, 2001.
[5] MSZ 3440/1-5:1983 A bibliográfiai leírás besorolási adatai.
[6] MSZ 3423/1-1983 Leíró katalógusok bibliográfiai tételeinek szerkesztése. Általános előírások.
[7] MSZ 3423/2-1984 Leíró katalógusok bibliográfiai tételeinek szerkesztése. Könyvek.
[8] MSZ 3401: 1981 A bibliográfiai tételek betűrendbe sorolásának szabályai.
[9] MSZ 3493: 1982 Bibliográfiai tételek besorolási szabályai.
[10] Essential thesaurus construction / Vanda Broughton, London: Facet, 2006.
[11] Hajdú Ágnes, Babiczky Béla: Bevezetés a könyvtári osztályozás elméletébe és gyakorlatába. Bp.: Tankönyvkiadó, 1991.
[12] Egyetemes Tizedes Osztályozás. UDC Publ. No. P057. Bp.: Országos Széchényi Könyvár Könyvtári Intézet, 2005.
[13] Horváth Tibor: A feldolgozás egységei és a tartalmi feltárás céljai. A tartalmi feltárás = Könyvtárosok kézikönyve 2..Budapest: Osiris, 2001.
[14] Köztaurusz 2008: URL: http://mek.oszk.hu/adatbazis/thes.htm

Kurzus

Bibliográfia adatfeldolgozás I., Információkereső nyelvek I., Információkereső nyelvek II, Információs rendszerek II.

Legutóbbi frissítés: 2023. 01. 26. 17:51