Dr. Bátfai Norbert

(1972-2020)

Bátfai Norbert Búcsúztatása

 

Tisztelt Gyászoló Család!

Tisztelt Munkatársak, Egyetemi Polgárok!

Norbi Barátai és Tisztelői!

 

Búcsúzni jöttünk szeretett kollégánktól, barátunktól Dr. Bátfai Noberttől, Norbitól, ahogy mindenki hívta, aki tragikus hirtelenséggel távozott közülünk. Közvetlen kollégájaként, főnökeként és barátjaként nehéz most bármit is mondani. A hír, hogy meghalt, melyet 2020.11.05-én, csütörtökön az esti órákban kaptam, egyszerre volt lesújtó és megdöbbentő. Egy kiváló kolléga ereje teljében ment el, szerteágazó életműve fájdalmas torzóban maradt, személyének hiányával nap, mint nap szembesülünk. Tele volt tervekkel, befejezendő feladatokkal, beküldendő cikkekkel, tanítványok sokaságával. Halála hetének keddjén még levelet váltottunk, hogy nem tud tanszékin részt venni, de már egyeztettünk a jövő évi óráiról. Elmondta terveit, hogy szeretné többek között átvenni a programozás oktatását, melyet oly nagy lelkesedéssel csinált, az angol nyelvű képzésen is. A halála hétvégéjén megtartott Conference on Information Technology and Data Science konferencián 3 cikkel vett részt teljesen különböző témákban. Az előtte lévő két hétben több preprint cikket kaptam tőle társszerzőkkel kedvenc témáiban: e-sport, robotpszichológia és okosváros – okostársadalom. Norbi halála felmérhetetlen veszteség az Információtechnológia Tanszék, az Informatikai Kar, de az egész debreceni programozó közösség számára is.

Bátfai Nobert szakmai életútja a középiskolából indult, 1986-1990 között Balassagyarmaton a Balassi Bálint Gimnázium – Középiskolai Honvéd Kollégiumba járt. Ott ismerkedett meg a programozással, amit már akkor megszeretett. Ekkor még nem egészen tudatosult benne, hogy ez lesz az igazi élethivatása, katonának, honvédnak készült. Ő maga PhD dolgozatában a következőképp vall erről:

,,Harmadikos „balassis” gimnazistaként, 1989-ben Balassagyarmaton találkoztam először számítógépekkel, ezek Commodore 64 és +4 gépek voltak. S mint nagy bonyolultságú, kifinomult eszközök, tisztelettel vegyes érdeklődést váltottak ki bennem. Bár ennek az érzésnek a megalapozásában leginkább talán a billentyűzet játszotta a főszerepet. Jóval közelebbinek éreztem őket magamhoz, mint addig bármely más tárgyat.”

1990-1992 között a Bolyai János Katonai Műszaki Főiskolára járt Budapesten, rádiótechnika szakra. A katonás neveltetését mindvégig megőrizte. Velem gyakran tréfálkozott arról, hogy mi civilek nem érthetjük milyen szigorú hierarchiában dolgozni, ami meg is látszik rajtunk, és azon, ahogy a dolgok itt az egyetemen folynak. Nagy szeretettel gondolt vissza katona-mérnök tanáraira, akiktől az alapvető ismereteket sajátította el. Főiskolai tanulmányai alatt már nagyon közel került hozzá az informatika, jobban el akart mélyülni benne. Ezért tanulmányait 1992-1996 között a KLTE-n, okleveles programozó matematikus szakon folytatta Debrecenben, majd 1996-1998 között ugyanitt kitüntetéses programtervező matematikusként fejezte be.

Programozási képességeivel már hallgató korában kitűnt csoporttársai közül, ezért Fazekas István támogatásával az egyetemen tudott maradni. Egy rövid ideig, 1998-ban a DATE, Matematika, Fizika, Agrometeorológia Tanszékére került oktatónak, majd a KLTE később DE, Alkalmazott Matematikai és Valószínűségszámítási Tanszékén kapott állást, ahol 1998-2007 között számítástechnikai munkatárs volt. 2007-ben végre lehetősége nyílt rá, hogy arra a tanszékre kerüljön, ahova szakmailag mindig is tartozónak érezte magát, a DEIK, Információtechnológia Tanszékére. Itt 2011-ig egyetemi tanársegéd volt, majd PhD disszertációjának megvédése után, 2011-től egyetemi adjunktus. Az egyetem mellett mindenképp meg kell említeni informatikai szakértőként, programozóként végzett munkáját is. Ennek elsődleges terepe cége, a 2002-től működő, Eurosmobil Játék- és Alkalmazásfejlesztő Betéti Társaság volt, ahol számos olyan mobil számítógépes játékot fejlesztett ki, melyek sikeresnek bizonyultak a piacon is. Ezen munkák során szerzett tapasztalatait, melyekre tisztán az egyetemi közegben dolgozva nem igazán lehet szert tenni, kamatoztatta aztán K+F projektek szakmai irányítása során. Az volt a véleménye, hogy ne vezessen informatikai K+F fejlesztési projektet vagy oktasson programozást senki, aki még nem adott el saját maga által fejlesztett programot. 2012–2014 között kutatásfejlesztési igazgató volt SziMe3D Ltd.-nél, ahol a FootbalAvatar programrendszer fejlesztését koordinálta.

Tudományos életpályájának első fontos mérföldköve PhD dolgozatának megvédése volt 2011-ben. Dolgozatának címe ,,Mobiltelefonos játékok tervezése és fejlesztése” volt, témavezetője Pap Gyula, akinek szerepe inkább csak formális volt. Norbi a rá jellemző önálló módon készítette el dolgozatát. Munkájában 3 általa fejlesztett és el is adott mobiltelefonos játék, Kapitális, Örömfoci és HetedikSzem, kódját nyitotta meg mindenki számára és kísérletet tett a játékfejlesztés tudományos megalapozására. Szemléletéről már a dolgozat ajánlása is sok mindent elmond, ahol gyermekei neve mellett a következő Marx György idézet található „Minden számítógép-pedagógus tudja a világon, hogy játékokkal kell kezdeni.” A programozóban is látnunk kell az örök Homo ludenst, a programozást is a legkönnyebb játszva tanulni. Dolgozatában már megjelennek későbbi munkásságának legfontosabb gondolatai. A nyílt forráskód propagálása, a hálózatszervezés egy adott projektre, a tudás átadásának (tanítás) fontossága, a játék élményének, az intelligenciának matematikai-informatikai eszközökkel való vizsgálata. Ma is rendkívül aktuális figyelmeztetése a digitális világ veszélyeire: ,,Nehogy már a mobilod nyomkodjon Téged!”. Torzóban maradt tudományos munkásságát az alábbi számok jellemzik: 22 folyóiratcikket és 11 konferenciacikket írt, melyre 66 hivatkozást kapott eddig. Közvetlenül a habilitálás és vezető oktatóvá válás előtt állt.

Számos díjban, elismerésben részesült, ezek közül a legfontosabbak az alábbiak. 1999 Java programozási verseny 1. díj, Java Szövetség: Sun, IBM, Oracle, Novell, IQSoft. 2004 Országos Mobil Java fejlesztői verseny 1. díj, Sun Hungary and Nokia Hungary. 2008 Az év informatikus oktatója, Vezető Informatikusok Szövetsége. Erre a díjára volt talán a legbüszkébb. Úgy említette, mint amit az igazi szakmától kapott, olyanoktól, akik valóban meg tudják ítélni milyen a kiemelkedő programozói tevékenység. 2012-ben Pollák-Virág Díjban részesült a Hírközlési és Informatikai Tudományos Egyesülettől A Debreceni Egyetem labdarúgást szimuláló szemináriumának bemutatása c. tudományos cikkéért.

Norbi oktatási portfóliója és szakmai tudása imponáló volt. Az alábbi lista egy felületes összegzés azokról a technológiákról, melyeket ismert: C++, C++11, C++14, JavaME, JavaEE, J2ME, Android Java, OGRE, Mobile gaming, GlassFish, XML, DocBook, CORBA, Agile software development, GNU/Linux kernel, MINIX kernel, Open MP, CUDA, Qt, Git, Subversion, Maven, Swing, SVN, Deep learning. A feltupírozott CV-k világában hajlamos lenne legyinteni erre az ember, de Norbi valóban mélyen és nem csak ,,Helló világ” szinten értette ezeket a technológiákat. Gyakran adott olyan feladatokat diákjainak, hogy az egyikben készült munkájukat írják át a másikba, hogy megértsék a technológiák közötti különbségeket. A tanszéken olyan kurzusokat vitt, mint Bevezetés a programozásba, Magasszintű programozási nyelvek, Nagy számításteljesítményű eszközök programozása. A karon valószínűleg Ő futtatott a legtöbbet az egyetemi szuperszámítógépeken. Norbi vezette be az Esport kötelezően választható órát is. Elkötelezettje volt a tananyagfejlesztésnek is, legfontosabb munkái a Programozó Páternoszter és a Javát tanítok voltak. Ezek minőségére jellemző az alábbi lektori vélemény: a tankönyv ,, azt a reményt erősíti az olvasóban, mint ugyancsak oktató kollégában, hogy nincs még veszve minden a felsőoktatásban.” További munkája az UDPROG, a Debreceni programozók évkönyve, melyet minden hallgatójának el kellett készíteni, pontosabban testre szabni, melyet aztán meg kellett védeniük a kurzus teljesítéséhez.

Norbi leginkább a projektjeiről volt ismert a szélesebb szakmai és egyetemi közösség számára. Egy modern reneszánsz emberként hihetetlenül sokrétű kapcsolatrendszert volt képes kiépíteni különböző területek kutatói között a projektjei által, melyek többségét önkéntesen, minden díjazás nélkül vitte. Néhány projektnév ezek közül a teljesség igénye nélkül. Hogyan legyünk robotpszichológusok? Családi robotika. Robotautó világbajnokság. Mesterséges homonculus. Okosváros jövő számítások. A legfontosabb kutatási projektjeiről, mint az Ő ujjlenyomatairól, pár szót részletesebben is szólok.

Vitathatatlanul az oktatás fejlesztése volt a kedvenc témája. Norbi nagybetűs pedagógus volt, rendkívül elkötelezett az oktatás iránt, lényegében minden korosztályt figyelembe véve. Kedvencei a gyerekek voltak, nagyon érdekelte hogyan lehet őket programozni tanítani. Számukra készítette a Fantasztikus Programozás és Jávácska One könyveket, bennük a gyermekeket bitmanóknak nevezve, akik meseszerű kalandokon keresztül sajátítják el a programozást. A kőzépiskolásoknál már az E-sportot érezte annak az eszköznek, amivel a diákok érdeklődését fel lehet kelteni az informatika iránt. Ennek kapcsán visszatalált a honvédséghez is. Közös projektet tervezett velük Magyar Honvédség esport és mesterséges intelligencia stratégiája címmel és szakköröket vitt a Kratochvil Károly Honvéd Középiskola és Kollégiumban. Egyetemi hallgatók számára készült tananyagairól már szóltam, amit kiegészített számos modern kommunikációs eszközzel, úm. videofelvételek, youtube csatornák és facebook csoportok. Amit feltétlen meg kell említeni az a tudománynépszerűsítő munkássága volt. Rengeteg alapképzéses hallgatóval írt közös cikket, így ők is megismerhették a tudományos munkát. Munkamódszere az volt, hogy feldobta a témát, problémát egy széles levlistára, amihez bárki hozzájárulhatott, ha erre képes volt. Így az a hallgató is társszerző lett és így fontosnak érezhette magát, aki csak egy rövid bekezdést írt a cikkbe. Végül, személyes beszélgetéseinkkor az idősebb korosztály is szóba került. Intenzíven gondolkodtunk arról, hogyan lehetne célzott e-sport játékokkal az idősek szellemi állapotát karbantartani, esetleg javítani és természetesen ezt a területet kutatni.  

A FootbalAvatar projekt, melyben magam is rész vettem, szintén Norbi vízióján alapult. A cél egy szimuláció alapú döntéstámogatási rendszer kifejlesztése volt professzionális futball-klubok számára. A projektben szakmai partnerként részt vett a DVSC is. A futball iránt érdeklődők tisztában vannak a statisztikák fontosságával, melyek egy játékos teljesítményét jellemzik. Ő ennél tovább ment, azt képzelte el, hogy ezen számok alapján mérkőzéseket lehet szimulálni, mint a FIFA-játékban és ezek lefolyásaiból tud azután a szakmai stáb következtetéseket levonni az alkalmazandó taktikára vonatkozóan. Mindmáig nem ismert olyan rendszer a piacon, amely ezt az elgondolást a maga teljességében megvalósítaná.

A napjainkra oly népszerűvé vált E-sport is korán felkeltette az érdeklődését. Azt gondolom, hogy ha egyszer a jövőben megírják a magyarországi E-sport történetét, ott Norbi kiemelt helyett kell, hogy kapjon. Az Ő munkájának volt köszönhető, hogy nem csak a DEAC E-sport szakosztálya indult be 2017-ben, hanem az egész országban elkezdtek kicsit bátrabban (hangosabban) beszélni erről a témáról. A nevéhez fűződik a Magyar nemzeti e-sport portfólió és stratégia kidolgozásának elindítása és a kapcsolódó nemespor levlista létrehozása. Ezen keresztül előszeretettel árasztott el mindenkit emailekkel, és ezek azután sok mindenkihez, döntéshozókhoz is eljuthattak. Így nem kizárt, hogy a többi sportegyesület is azért indította be az E-sportot, mert látták, hogy Norbi ezen dolgozik. Ezáltal egy nagy lökést adott itthon a területnek a sportegyesületeknél és máshol is. A szervező munka mellett egy pillanatra sem feledkezett meg igazi hivatásáról, az E-sport művelése kapcsán is a kutatásra helyezte a hangsúlyt. Az elsők között volt, aki a jelenséget nem érzelmi, szeretjük vagy elítéljük, szempontból, hanem szigorúan tudományos módszerekkel kezdte el vizsgálni. A terület kutatásának alapító atyái közt kell említenünk, Magyarországon mindenképp. Emellett a kezdetektől kutatásvezetője volt a DEAC-Hackers szakosztálynak is.

Az utóbbi években legkedvesebb témája a robotpszichológia volt. Itt tulajdonképpen science-fictionből alkotott valódi tudományt. Magát a kifejezést Asimov alkotta meg a 40-es években, az első robotpszichológus Dr. Susan Calvin volt az Én a robotból. Ma az intelligens gépek viselkedésének vizsgálatát értjük a fogalom alatt. Nem tudjuk, hogy az egyre terjedő és a jövőben egyre okosabbá váló mesterséges intelligenciáknak van-e, lehet-e pszichéje (lelke), gondoljunk pl. a Szárnyas fejvadász c. kultikus filmre. Talán blaszfémia maga a kérdés is. Az mindenesetre biztos, hogy bár a mesterséges általános intelligenciától még messze állunk, ezek a rendszerek összetettségük miatt kezdenek hasonló tulajdonságokat mutatni az emberi tudathoz, így talán hasonló módszerekkel lehet vizsgálni is őket. A terület nagyon beindult és Norbi meghatározó tudósának számít, melyet az is igazol, hogy a Google 24000 találatából a kifejezésre az első wiki lap után a harmadik találat az Ő github tárolója. Legújabb cikkeiben pszichológusokkal dolgozott együtt, hogy közelebb hozza egymáshoz a mesterséges intelligenciát és a pszichológiát. Ezekben kifejtette a párhuzamot a gépi intelligencia és az emberi értelem fejlődése között. A napjainkban oly divatos mesterséges intelligencia kapcsán meg kell említeni azt is, hogy a karon az elsők között volt, aki mélytanulást és megerősítéses (Q) tanulást alkalmazott a Tensorflowt még a legfapadosabb tele bugos változatában használva.

Norbi rendkívüli munkabírású, nagyon széles látókörű ember volt, aki véleményem szerint nem mindig kapta meg a neki járó elismerést. Több ígéretes projektje szakadt meg puszta erőforrás hiányból vagy emberi gyarlóságból. Az általa mindig vágyott nagy dobás, egy világhírű szoftver kifejlesztése, így nem sikerülhetett.  Ilyenkor mindig csodáltam töretlen optimizmusát. Azt mondta, hogy ha bezárul egy ajtó, rögtön nyílik egy vagy több másik is és rögtön fel is vázolta a következő projekttervét. Végtelenül szomorú, hogy most nem látott maga előtt olyan ajtót melyet kinyithatott volna.

Kedves Norbi, búcsúzunk Tőled. Ígérjük, emlékedet megőrizzük.

Legutóbbi frissítés: 2023. 01. 31. 11:29