Virtuális Valóság Laboratórium

Kapcsolattartó:

  • Dr. Gilányi Attila

A labor fő céljai, jelen kutatási projektjei

A labor fő kutatási céljai a virtuális valóság környezetek és szoftverek fejlesztésének több témaköréhez, területéhez is kapcsolódnak. Az informatika új paradigmái foglalkoznak a virtuális valóság terek alkalmazási köreivel, ezek ipari és hétköznapi életben betöltött jelenlegi és a jövőben betölthető szerepével, amelyekhez kapcsolódó fejlesztések részei szinte minden projektnek. Karunkon számos kutatási és fejlesztési projekt indult, amely a virtuális valóság terek létrehozásával és fejlesztésével foglalkozik. Ezek közül ma a legjelentősebb témakörök az alábbiak:

  • Virtuális rekonstrukció – Középkori romok, ezen belül a zeleméri templom leírások alapján feltételezett, rekonstruált formájának virtuális megvalósítása
  • Virtuálisan rekonstruált terek múzeumi alkalmazási területeinek fejlesztése
  • A virtuális valóság alkalmazása az oktatásban
  • A virtuális valóság szerepvállalása az információtranszferben

Publikációk

2019

Anna Racz ; Attila Gilanyi ; Anna Maria Bolya ; Katarzyna Chmielewska

A Virtual Exhibition on the History of Hungarian Ballet

In: Baranyi, Péter (szerk.) Proceedings of the 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom 2019, Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE, (2019) pp. 431-432. , 2 p.

 

Modar Dergham ; Attila Gilanyi

Application of Virtual Reality in Kinematics Education

In: Baranyi, Péter (szerk.) Proceedings of the 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom 2019, Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE, (2019) pp. 107-111. , 5 p.

 

Bujdosó, Gyöngyi ; Novac, C.M. ; Novac, O.C. ; Aranyi, F.

Creative skills in VR – Developing students’ creative skills by using immersive virtual reality in teacher training

In: ICERI2019 Proceedings, IATED Academy, (2019) pp. 666-672. , 7 p.

 

Gyöngyi Bujdosó ; Kata Boros ; Cornelia Mihaela Novac ; Ovidiu Constantin Novac

Developing cognitive processes as a major goal in designing e-health information provider VR environment in information science education

In: Baranyi, Péter (szerk.) Proceedings of the 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom 2019, Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE, (2019) pp. 187-192. , 6 p.

 

István Károly Boda ; Erzsébet Tóth ; István Csont ; László T. Nagy

Developing learners’ English linguistic competence in the three-dimensional model of the ancient Library of Alexandria

In: Wokół „Katechizmu biblioteki” Paula Ladewiga / red. Zdzisław Gębołyś. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, 2019. 245-267. (ISBN 978-83-8018-226-4)

 

Kata Boros ; Gyöngyi Bujdosó ; Cornelia Mihaela Novac ; Ovidiu Constantin Novac

E-Health Promotion virtual reality services in MaxWhere VR spaces – design and development

In: Baranyi, Péter (szerk.) Proceedings of the 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom 2019, Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE, (2019) pp. 389-390. 2 p.

 

Attila Gilanyi ; Anna Racz ; Anna Maria Bolya ; Katarzyna Chmielewska

Early History of Hungarian Ballet in Virtual Reality

In: Baranyi, Péter (szerk.) Proceedings of the 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom 2019. Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE, (2019) pp. 193-198. , 6 p.

 

Modar Dergham ; Attila Gilanyi

On a System of Virtual Spaces for Teaching Kinematics

In: Baranyi, Péter (szerk.) Proceedings of the 10th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom 2019, Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE, (2019) pp. 411-414. , 4 p.

 

Gyöngyi Bujdosó ; Fruzsina Aranyi ; Ovidiu Constantin Novac ; Cornelia Mihaela Novac

Virtual Reality e-learning environment for motivating pre-service teachers to learn information technology

In: Mafalda, Carmo (szerk.): END 2019 International Conference on Education and New Developments Book of Abstracts, (2019) pp. 19-20. , 2 p.

 

Bujdosó, Gy. ; Jász, E. ; Császár, Z.M. ; Farsang, A. ; Kapusi, J. ; Molnár, E. ; Teperics, K.

Virtual reality in teaching geography

In: ICERI2019 Proceedings, IATED Academy, (2019) pp. 659-665. , 7 p.

 

2018

Gilányi, Attila ; Rácz, Anna ; Bálint, Marianna ; Chmielewska, Katarzyna
An example of virtual reconstructions of monuments
In: Baranyi, P (szerk.) 9th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom 2018 Proceedings
Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE Computational Intelligence Society, (2018) pp. 373-374. , 2 p., DOI

István Károly Boda ; Erzsébet Tóth
Virtual learning environment: the VirCa-based model of the ancient Library of Alexandria 
ITlib. Informačné Technológie a Knižnice, no. 2. 2018. 32-38. (ISSN 1335-793X)

Gilányi, Attila ; Rácz, Anna ; Bálint, Marianna ; Chmielewska, Katarzyna
Virtual reconstruction of historic monuments
In: Baranyi, P (szerk.) 9th IEEE International Conference on Cognitive Infocommunications : CogInfoCom 2018 Proceedings
Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE Computational Intelligence Society, (2018) pp. 341-346,  6 p., DOI Egyéb URL

2017

Gyöngyi Bujdosó ; Ovidiu Constantin Novac ; Tamás Szimkovics
Developing cognitive processes for improving inventive thinking in system development using a collaborative virtual reality system
In: IEEE - 8th International Conference on Cognitive InfoCommunications : CogInfoCom
Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE Computer Society, (2017) pp. 79-84. , 6 p.
DOI IEEE Xplore

Gilányi Attila ; Bálint Marianna
Műemlékek virtuális rekonstrukciója Virtual reconstruction of monuments

Informatika a felsőoktatásban 2017, Debreceni Egyetem, Informatikai Kar, 2017, pp. 427-434.

Attila Gilányi ; Gyöngyi Bujdosó ; Marianna Bálint
Presentation of a medieval church in MaxWhere
In: IEEE - ​8th International Conference on Cognitive InfoCommunications : CogInfoCom
Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE Computer Society, (2017) pp. 377-378. , 2 p.
DOI IEEE Xplore DEA WoS Scopus

Csapó Gábor
Sprego virtual collaboration space.
In: IEEE 8th International Conference on Cognitive InfoCommunications: CogInfoCom. Debrecen, Magyarország, 2017.09.11-2017.09.14. (IEEE) Piscataway (NJ): IEEE Computer Society, 2017. pp. 137-142. (ISBN:978-1-5386-1264-4)

Csapó Gábor
Sprego virtual collaboration space: improvement guidelines for the MaxWhere seminar system
In: IEEE 8th International Conference on Cognitive InfoCommunications: CogInfoCom. Debrecen, Magyarország, 2017.09.11-2017.09.14. (IEEE) Piscataway (NJ): IEEE Computer Society, 2017. pp. 143-144. (ISBN:978-1-5386-1264-4)

István Károly Boda ; Erzsébet Tóth ; István Csont ; László T. Nagy
Supporting language learning in the three-dimensional model of the ancient Library of Alexandria. 
In: Proceedings of the 10th International Conference on Applied Informatics. ICAI 2017. (Eger, Hungary, January 30-February 1, 2017). Eger: Eszterházy Károly Egyetem, 2018. 53-61.
URL

Bujdosó, Gyöngyi
Teachers' Collaboration in Virtual Reality Environments
In: L, Gómez Chova; A, López Martínez; I, Candel Torres (szerk.) EDULEARN17 Proceedings : 9th International Conference on Education and New Learning Technologies
Barcelona, Spanyolország : International Academy of Technology, Education and Development (IATED), (2017) pp. 4239-4244.
DOI

Attila, Gilányi ; Eszter, Hidasi
Virtual reality systems in the rehabilitation of Parkinson’s disease
In: Baranyi, Péter (szerk.) Proceedings of 7th IEEE Conference on Cognitive Infocommunications
Budapest, Magyarország : IEEE Hungary Section, (2017) pp. 301-305. , 5 p.
DOI IEEE Xplore Scopus

Attila, Gilányi ; Gyöngyi, Bujdosó ; Marianna, Bálint
Virtual reconstruction of a medieval church
In: IEEE - 8th International Conference on Cognitive InfoCommunications : CogInfoCom
Piscataway (NJ), Amerikai Egyesült Államok : IEEE Computer Society, (2017) pp. 283-287. , 5 p.
DOI: https://doi.org/10.1109/CogInfoCom.2017.8268257
IEEE Xplore DEA WoS Scopus

2016

István Károly Boda, Erzsébet Tóth, István Csont, László T. Nagy
Developing a 3D virtual library model based on the ancient Library of Alexandria
Australian Journal of Intelligent Information Processing systems, Vol. 14. No. 4. 2016, 19-30. (ISSN: 1321-2133)

Bujdosó, Gyöngyi
Virtual Reality In Teacher Training - Developing Presentations In Virtual Reality
In: ICERI2016 Proceedings (2016) pp. 4900-4905. , 6 p.
DOI Egyéb URL

Legutóbbi frissítés: 2023. 01. 26. 17:51