Kelet-Magyarországi Informatika Tananyag Tárház - D3 Tananyag

Komputergrafika
HTML
Digitális Tankönyvtár

Szerző:

  • Kovács Emőd

Típus:

  • könyv

Tananyag elektronikus formája:

  • DocBook XML és Latex-PDF

Terjedelem:

  • 10 ív

Tartalom:

Minden fejezet az alábbi tagolódást követi: rövid elméleti összefoglaló, 2-3 kidolgozott mintafeladat magyarázattal, 10-20 megoldandó feladat, megoldások. Fejezetek. Haladó raszteres algoritmusok: Ellipszis-rajzoló algoritmus, Sutherland Hodgman Weitler algoritmus. Homogén koordináták, gömbi koordináták, henger koordináták, Koordináta-transzformációk, 3D pont-transzformációk. Transzformációk szorzása, tetszőleges tengely körüli forgatás, tetszőleges síkra való tükrözés, Rodrigues rotációs formula. Tér leképezése síkra, párhuzamos vetítés, axonometria. Nézeti rendszerek, speciális centrális vetítő modellek, kamera mozgatása gömbi koordináták segítségével. Lehatárolás a vetítő gúlára, normalizált vetítő gúla. Konvex poliéderek láthatósága,back-face culling, depth sort algoritmus. Színelméleti alapok, színmodellek. Illuminációs algoritmusok, Lambert törvények, poliéder lapok árnyalása, Flat- Phong- és Gouraud-árnyalás, half way vektor alkalmazása. Ray tracing. Görbeelmélet: Hermit-görbe, Bézier-görbe, Cardinal spline B-spline görbe polinominális előállítása, Cox de Boor algoritmus. Felületek előállítása görbék segítségével, B-spline felület, racionális felületek, NURBS. A fejezetekhez feladatok, s kidolgozott programok is tartoznak. A programok GDI+ban C# nyelven készülnek. A Ray tracing bemutatása és további fejezetek bemutatása a POVRAY segítségével történik.

Irodalom:
[1] Newman,W.M., Sproull,R.F.: Interaktív számítógépes grafika, Műszaki Könyvkiadó, 1985, Budapest.
[2] Purgathofer, Werner: Grafikus adatok számítógépes feldolgozása, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1988.
[3] Weber, Markus: IBM-PC 3D-grafika, Elmélet és gyakorlat, IWT-Novotrade, Budapest, 1987.
[4] Székely Vladimír, Poppe András: A számítógépes grafika alapjai IBM-PC-n. Computer Books, Budapest, 1993.
[5] Pirkó József: 3D perspektívikus grafika IBM-PC-n Turbo Pascalban, LSI Alkalmazástechnikai Szolgálat, Budapest, 1988.
[6] Székely Vladimír, Benkő Tiborné: Karakterisztikák - diagramok - nomogramok, Műszaki Könyvkiadó, Budapest, 1975
[7] Juhász Imre :Számítógépi geometria és grafika, Miskolci Egyetemi Kiadó, 1993
[8] Krammer Gergely: Turbo Pascal grafika – összefoglaló, ELTE TTK.
[9] Szabó József : Számítógépi grafika, KLTE Egyetemi jegyzet, 1986.
[10]Szabó József : Feladatok a számítógépi grafikából, KLTE Egyetemi jegyzet, 1992.
[11] Füzi János: 3D grafika és animáció IBM PC-n, ComputerBooks, 1995.
[12] Székely Vladimir: Képkorrekció, hanganalízis, térszámítás PC-n, ComputerBooks, 1994.
[13] László József : A VGA-kártya porgramozása pascal és assembly nyelven, ComputerBooks, 1995.
[14] Füzi János: Grafikai alkalmazások Delphi nyelven, ComputerBooks, 2000.
[15] Szirmay-Kalos László: Számítógépes grafika, ComputerBooks, 1999.
[16] Szirmay-Kalos László, Antal György, Csonka Ferenc: Háromdimenziós grafika,animáció és játékfejlesztés, ComputerBooks, 2003.
[17] Kovács Emőd, Hernyák Zoltán, Radványi Tibor, Király Roland: A C# programozási nyelv a felsőoktatásban, Programozási tankönyv, Digitális Tankönyv, 2005.
[18] Nyisztor Károly: Grafika és játékprogramozás DirectX-szel, Szak Kiadó, 2005.
[19] Nyisztor Károly: Shaderprogramozás, Grafika és játékprogramozás DirectX-szel, Szak Kiadó, 2009.
[20] Newman,W.M., Sproull,R.F.: Principles of Interactive Computer Graphics, Mc Graw-Hill, 1973.
[21] Foley, J.,D., Van Dam, A., Feiner, S.,K., Hughes, J.,F. : Computer Graphics, Principles and Practice Addison-Wesley, Reading, Mass., 1990.
[22] Foley, J.,D., Van Dam, A., Feiner, S.,K., Hughes, J.,F. : Computer Graphics, Principles and Practice, Second edition in C, Addison-Wesley, Reading, Mass., 1996.
[23] Rogers,D.F., Adams,J.A.: Mathematical elements for Computer Graphics, Mc Graw-Hill, New York, 1976, 2.nd.ed. 1990.
[24] Salmon,R., Slater, M.: Computer Graphics Systems and Concepts, Addison-Wesley, 1989.
[25] Watt, Alan: 3D Computer Graphics, Addison-Wesley, Wokingham, England, 1993. 2nd edition
[26] Watt, Alan: 3D Computer Graphics, Addison-Wesley, Wokingham, England, 1996. 3rd edition , 1999.
[27] Kay, David C., Levine, John R. :Graphics File Formats, Windrest/McGraw-Hill, 1992.
[28] Watt, Alan, Fabio Policarpo: 3D Games, Volume 1-2: Animation and Advanced Real-Time Rendering, Addison-Wesley, 2003.

Kurzus:
Komputergrafika, Bevezetés a számítógépi grafikába

Legutóbbi frissítés: 2023. 01. 26. 17:51